BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sabtu, 11 Disember 2010

Kenapa Wanita Obses Penampilan Diri

Ramai wanita obses dengan penampilan diri mereka. Dari hujung rambut hingga ke hujung kaki mahu tampak sempurna dan menarik. Wang bukan satu halangan, bape shaja jmlahnya snggup diblnjakan asal sahaja diri kelihatan cantik dan menarik.Macam saya juga,tidak dinafikan saya pun ingin kelihatan cantik dan menarik dimata suami tercinta..huhuhuhu..saya tampil cantik demi suami bukan demi orang lain..walaupun saya bertudung tapi kecantikan rambut juga ttp diutamakan..walaupun bertutup liput tapi kecantikan dalam juga saya utamakan..semuanya demi suami yang tercinta..bila keluar dengan orang lain saya biasa-biasa jer..makeup pun ala kadar,baju pun ala biasa2 jer..bila nak date ngan suami sy jadi gila dibuatnya..tak tahu nak pakai baju apa..nak pakai shawl apa,kasut apa and nak makeup macam mana...kadang2 bila suami sy cakap nak ajak tngk wayang esok,malam ini jugak saya carik baju..kadang2 kalau dah tak tahu nak pakai baju apa,sy sanggup keluar sekejap mbeli belah dari atas smp bawah..semuanya untuk siapa??semuanya untuk suami tercinta...


itu diri saya, mcm mana pula diri anda semua??untuk siapa anda cantik dan bila anda perlu cantik???lain orang lain nawaitu dia kan...kadang2 ada orang nak cantik sebab hobi, perhatian,suka-suka,sebab kekasih dan ada juga sebab trend...


keghairahan wanita dalam bergaya bukan hanya omong kosong tapi telah dibuktikan dengan beberapa penelitian. kajian menunjukan kaum wanita telah mblnjakan wang mereka mlebihi 30% untuk satu hal atau barangan yang tidak boleh dijual kembali demi memenuhi kehendak mereka..satu kajian di amerika syarikat mendapati bahawa seorang wanita akan mencuba sebanyak 21,000 helai pakaian sepanjang hidupnya walaupun mereka hanya membeli 13% drpd jmlh itu..(wah!!!hebatnya wanita!!!!)
dek kerana keghairahan thadap penampilan diri,kebanyakkan wanita dikenal pasti mengunjungi ssbuah pusat membeli-belah atau butik sbnyak empat kali hanya untuk mencuba pakaian. jumlah pakaian yang dicuba bagi setiap kunjungan pula mjangkau 10 helai, meskipun mereka hanya membeli separuh drpd bilangan baju yang dicuba. dan fakta yang lebih menakjubkan, 40% wanita tidak bpuas hati dan mengaku tidak menyukai pakaian yang dibeli setibanya dirumah wakaupun telah mencubanya..(anda bagaimana???)

kajian yang dijalankan ke atas 3,000 wanita ini juga mdapati setidak-tidaknya kaum Hawa akan membeli 240 helai pakaian dan aksesori setahun. itu belum lagi jumlah kasut, beg tangan dan peralatan makeup yang dibeli oleh wanita untuk mlengkapkan penampilan dan kecantikan diri mereka...(cukup 10 tahun boleh bukak butik sendiri kannnnnnn......)

kerana selain pakaian wanita selalu tetarik dengan pelbagai model sepatu yang up to date sehingga rela memburu pelbagai model sepatu ubik hingga ke luar negara..selain meningkatkan status di kalangan masyarakat, reka bentuk dan warna barangan yang dipakai turut memainkan peranan penting terhadap perasaan. aneka pakaian dan sepatu yg menarik mampu menenangkan jiwa sama seperti pengambila ubat penenang. tidak hanya itu, ia juga dpt mrangsan otak dan membuatkan ssorng wanita brasa lebih bkeyakinan dan bbhagia.

fungsi kasut bukan hanya untuk melindungi kaki tetapi kuasa kasut dpt mningkatkan pngaruh seksual. Pakar seksologi itali, Dr.Mari Cerruto yang menerangkan otot2 serta dinding vagina akan bkontraksi dan menjadi lebih kencang saat wanita mengenakan kasut tumit tinggi..
tapi anda tahu tak faktor kegahiran kenapa wanita obses penampilan diri???


Faktor Kegahiran :-

1)Pengaruh Media
media mpengaruhi pemikiran wanita dalam bblnja. melihat gambar para artis,model mgayakan pakaian,kasut alat makeup mahupun beg tangan menimbulkan keinginan wanita untuk bergaya..

2)Trend
wanita suka menjadi wanita lain sebagai pbandingan. apabila melihat rakan mereka mgenakan ssuatu yang baru atau mgikut trend, meeka cenderung utk mbeli barangan serupa bagi mendapatkan gaya yang setanding.

3)Didikan
jika ssorng wanita didedahkan dgn aspek kcantikan dan pjagaan diri sejak kecil sikap itu pastinya akan bterusan sehingga dewasa. justeru, mereka tidak akan tagak-agak untk mgeluarkan blnja untk bgaya demi pnampilan diri yang sempurna.

4)Kuasa Pakaian & Sepatu
Helen Fisher, Profesor antropologi Universiti Rutgers, Amerika Syarikat, menyatakan secara biologi barangan yang dipakai dapat menunjukkan kkuasaan individu. pakaian dan kasut yang sarung dapat menunjukkan kelas sosial ssorng tutamanya di tmpat kerja. jelas Helen, kasut tumit tinggi bkn hanya menambah daya tarik ttpi scara harfiah berupaya meningkatkan status individu...

liyana jasmay antara artis malayisa yang obses terhadap fesyen...


free glitter text and family website at FamilyLobby.com